Monday, December 19, 2016

Zaw Rayin;
ကခ်င္ ေသာင္းက်န္းသူအဖဲြ႕ စတင္ေပၚေပါက္လာျခင္း
အပိုင္း (၁)

ဘာေတးလ္လင့္တနာ
BurmaDemocracy, 17 Dec:, 2016

၁၉၄၉ ခုႏွစ္တြင္ ျဖစ္ပြားေသာ ကရင္-ဗမာ အေရးအခင္းတြင္ အမွတ္ (၁) ကခ်င္ေသနတ္ကုိင္ တပ္ရင္း မွ ဗုိလ္ႀကီး အဆင့္ျဖင့္ ေတာခုိသြားေသာ ကခ်င္အမ်ဳိးသား ေနာ္ဆုိင္းမွာ ေကအင္န္ဒီအုိ တုိ႔ႏွင့္ ပူးေပါင္းခဲ့သည္။ ယင္းသည္ ၁၉၅ဝ ျပည့္ႏွစ္တြင္ ေကအင္န္ဒီအုိ အင္အားစုအျဖစ္ ရွမ္းျပည္နယ္ ေျမာက္ပုိင္းတြင္ လႈပ္ရွားခဲ့သည္။ ထုိအခ်ိန္တြင္ လား႐ႈိးၿမိဳ႕ အစုိးရ အထက္တန္း ေက်ာင္း၌ အ႒မတန္း ပညာ သင္ၾကားေနေသာ ေဇာ္ဆုိင္း သည္ ေနာ္ဆုိင္းႏွင့္ ဆက္ သြယ္ၿပီး ေတာခုိခဲ့သည္။ ၁၉၅၁ ခုႏွစ္တြင္ ေနာ္ဆုိင္း တ႐ုတ္ႏုိင္ငံသုိ႔ ဝင္ေရာက္ခုိလႈံသြားရာ၌ ေဇာ္ဆုိင္း သည္ လုိက္ပါမသြားဘဲ သံေတာင္၊ ေဘာဂလိ ေဒသရွိ ေကအင္န္ဒီအုိမ်ားႏွင့္ ပူးေပါင္း လႈပ္ရွားခဲ့သည္။

၁၉၅၉ ခုႏွစ္တြင္ ေကအင္န္ဒီအုိ အဖြဲ႕မွ ဂ်ီလစ္လင္း (ကခ်င္အမည္- ေဇာ္ေဘာက္) ဆုိသူအား ေဇာ္ဆုိင္း၏ အၾကံေပး အရာရွိ အျဖစ္ တာဝန္ေပးအပ္ၿပီး ေဇာ္ဆုိင္း ႏွင့္အတူ ရွမ္းျပည္ နယ္ေျမာက္ပုိင္းတြင္ ေျမေအာက္စည္း႐ုံး သိမ္းသြင္းမႈလုပ္ငန္းမ်ားကုိ ျပဳလုပ္ရန္ ေစလႊတ္ ခဲ့သည္။ ေဇာ္ဆုိင္းႏွင့္ ဂ်ီလစ္လင္းသည္ ေဇာ္ဆုိင္း၏ မိခင္ျဖစ္သူ ေက်ာင္းဆရာမ တာဝန္ ထမ္းေဆာင္ေနသည့္ ဟုိကုန္တုိက္နယ္၊ နမ့္အန္ရြာ (အက္စ္တီ- ၈၈၈၉) တြင္ ခုိေအာင္းၿပီး ေျမေအာက္စည္း႐ုံးေရးလုပ္ငန္းကုိ စတင္လုပ္ေဆာင္ခဲ့ေလသည္။ ေဇာ္ဆုိင္း၏ညီျဖစ္သူ တကၠသုိလ္ေက်ာင္းသား ေဇာ္ထူး သည္လည္း တကၠသုိလ္မွထြက္ေျပးၿပီး ေဇာ္ဆုိင္း ထံသုိ႔ လာေရာက္ ပူးေပါင္း ေတာခုိခဲ့ေလသည္။ ထုိ႔အျပင္ အမွတ္ (၄) ကခ်င္ေသနတ္ကုိင္ တပ္ရင္းမွ ထုတ္ပယ္ျခင္း ခံရၿပီး သိႏၷီတြင္ ေက်ာင္းတက္ေနေသာ ဒုတိယတပ္ၾကပ္ လမုန္တူးဂ်ဳိင္၊  တကၠသုိလ္ မွထြက္၍ ကြတ္ခုိင္သုိ႔ ျပန္ေရာက္ေနေသာ လမာလရိန္း တုိ႔သည္ ေဇာ္ဆုိင္းႏွင့္ ဆက္သြယ္ ေပါင္းမိၾကၿပီး ၁၉၆ဝ ျပည့္ႏွစ္တြင္ ကခ်င္လြတ္ေျမာက္ေရးအဖဲြ႕ (Kachin Independence Organization K.I.O) ကုိစတင္ ဖဲြ႕စည္းခဲ့ၾကသည္။              

ေကအုိင္အုိ ေျမေအာက္ အဖဲြ႕အစည္းတြင္ ဥကၠ႒ အျဖစ္ ေဇာ္ဆုိင္း၊ ဒုတိယ ဥကၠ႒အျဖစ္ ေဇာ္ထူး၊ အတြင္းေရးမွဴး အျဖစ္ လမာလရိန္းတုိ ႔က တာဝန္ ယူခဲ့ၾကသည္။ ထုိအခ်ိန္တြင္  ရွမ္း ျပည္နယ္၌  ႏုိင္ငံေရး သမား အခ်င္းခ်င္း ေနရာလုၾကရာမွ ႏုိင္ငံေရး သမား အခ်ဳိ႕၏ ခါး ပုိက္ေဆာင္ အျဖစ္ ဖဲြ႕စည္းရန္ ေကအုိင္အို အား လက္နက္ခဲယမ္းမ်ား ေထာက္ပံ့ရာမွ လက္ နက္ကုိင္ အဖဲြ႕အစည္း တစ္ခုျဖစ္လာၿပီး အင္အားမွာ ၂၇ ေယာက္ ရွိခဲ့ပါသည္။

ကခ်င္ေသာင္းက်န္းသူမ်ား လက္နက္ကုိင္ေသာင္းက်န္းမႈစတင္ျခင္း

 ေကအုိင္အုိအဖြဲ႕သည္ ၁၉၆ဝ ျပည့္ႏွစ္၊ ေဖေဖာ္ဝါရီလ ၅ ရက္ေန႔တြင္ လား႐ႈိးၿမိဳ႕ေငြတုိက္ အား စတင္စီးနင္း တုိက္ခုိက္ခဲ့ျခင္းျဖင့္ လက္နက္ကုိင္ လႈပ္ရွားမႈကုိ စတင္ခဲ့ေလသည္။ လား႐ႈိးၿမိဳ႕ရွိ ေငြတုိက္ ကို ေဖာက္ကာ လက္နက္ကုိင္ လႈပ္ရွားမႈ စတင္သည္ႏွင့္ လား႐ႈိး၊ ကြတ္ခုိင္ေဒသမွ ေဇာ္ဆုိင္းႏွင့္ ေဇာ္တူးတုိ႔ စည္း႐ုံးထားသည့္ ကခ်င္လူငယ္ မ်ားမွာလည္း တစ္ၿပိဳင္တည္း ေတာခုိ ခဲ့ၾကသည္။ အင္အား ၁ဝဝ ခန္႔ စုစည္း မိေသာအခါ တပ္မဟာမွဴး အျဖစ္ ေဇာ္ဆုိင္းကလည္းေကာင္း၊ တပ္မဟာဗုိလ္မွဴးအျဖစ္ ဂ်ီလစ္လင္းက လည္းေကာင္း တာဝန္ယူလ်က္ သိႏၷီၿမိဳ႕နယ္ လြယ္ေတာက္၌္  ၁၉၆၁ ခုႏွစ္၊ ေဖေဖာ္ဝါရီလ ၅ ရက္ေန႔တြင္ ေကအုိင္ေအ (Kachin Independence Army-K.I.A)  ေခၚ ကခ်င္ လြတ္လပ္ေရး တပ္မ ေတာ္ႏွင့္ ေကအုိင္စီ (Kachin Independence Council K.I.C) ကုိ စတင္ ဖဲြ႕စည္း ခဲ့ေလ သည္။

ရွမ္းျပည္ေျမာက္ပုိင္း ကြတ္ခုိင္ ၿမိဳ႕အနီး ဆင္လီရြာ၏ အေရွ႕ဘက္ ၁ဝ မုိင္ခန္႔ အကြာတြင္ အေျခခ်စခန္း တစ္ခုတည္ေဆာက္၍ အေျခခံစစ္ပညာသင္တန္း အမွတ္(၁)ကုိ ၁၉၆၁ ခုႏွစ္၊ မတ္လ ၁၆ ရက္ေန႔၌ ဖြင့္လွစ္ သင္ၾကားေပးခဲ့သည္။ ၁၉၆၁ ခုႏွစ္၊ ဇူလုိင္လတြင္ ေကအုိင္ေအ တပ္ရင္း (၁) ကုိ ဗန္းေမာ္နယ္ေျမ မြန္ဘာပါတြင္လည္းေကာင္း၊ တပ္ရင္း (၂) ကုိ လမာလရိန္း ဦးစီးကာ အင္အား ၃ဝဝ ခန္႔ျဖင့္ မုံးစီး၊ မုံးထန္ နယ္ေျမ တြင္လည္းေကာင္း ဖြဲ႕စည္းခဲ့ၾကသည္။ ထို႕ျပင္ ေက်းရြာမ်ား၌ ဗြီဒီအက္ဖ္ (Villager's Defence Forces) ေခၚ ေက်းရြာကာကြယ္ေရးအဖဲြ႕အျဖစ္ဖဲြ႕စည္းကာ တူမီးမ်ား တပ္ဆင္လ်က္ မိမိတပ္မ်ား ကုိေႏွာင့္ယွက္ရန္ တာဝန္ေပး ခုိင္းေစခဲ့ၾကသည္။

၁၉၆၁ ခုႏွစ္၊ ၾသဂုတ္လ ၂၆ ရက္ေန႔တြင္ ဗုဒၶဘာသာကုိ ႏုိင္ငံေတာ္ ဘာသာ အျဖစ္ ျပ႒ာန္း လုိက္ျခင္းကုိလည္းေကာင္း၊ တ႐ုတ္-ျမန္မာ ႏွစ္ႏုိင္ငံ နယ္နိမိတ္စာခ်ဳပ္ ခ်ဳပ္ဆုိမႈတြင္ ဖီေမာ္ ေဂၚလန္၊ ကန္ဖန္ေဒသ မ်ားအား တ႐ုတ္ျပည္ နယ္နိမိတ္အတြင္း ထည့္သြင္းေဖာ္ျပမႈအေပၚ ေနရာအႏွံ႔ ဆႏၵျပမႈအား အခြင့္ေကာင္းယူ၍ လည္းေကာင္း၊ ရွမ္း ပေဒသရာဇ္မ်ားမွ ဖက္ဒရယ္ မူကုိ စတင္ေတာင္းဆုိ လာျခင္းတုိ႔ေၾကာင့္ လည္းေကာင္း၊ ေကအုိင္အုိ တုိ႔အေနျဖင့္ တုိက္ ကြက္မ်ား ရရွိလာခဲ့ၾကသည္။ လူမ်ဳိးေရး အျမင္ က်ဥ္းေျမာင္းမႈကုိ အရင္းခံ၍ လူမ်ဳိးေရး မုန္းတီးမႈ၊ ဗမာလူမ်ဳိးႀကီး ဝါဒဆန္႔က်င္ေရး စသည္တုိ႔ကုိ အေၾကာင္းျပကာ လြတ္လပ္ေသာ ကခ်င္ သမၼတႏုိင္ငံ ထူေထာင္ရန္ ဟူေသာ ရည္ရြယ္ခ်က္ျဖင့္ စည္း႐ုံး လႈံ႕ေဆာ္ လာခဲ့ၾကေလသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ မသိနားမလည္ေသာ လူငယ္လူရြယ္အမ်ားအျပားမွာ ကခ်င္ ေသာင္းက်န္းသူမ်ား၏ စည္း႐ုံးသိမ္းသြင္းမႈေအာက္ သုိ႔ ေရာက္ရွိသြားခဲ့ရေလသည္။

ထုိကဲ့သုိ႔ ႏုိင္ငံေရးျပႆနာမ်ား ေပၚေပါက္ေနစဥ္မွာပင္ ၁၉၆၁ ခုႏွစ္၊ ၾသဂုတ္လ ၂၆ ရက္ ေန႔တြင္ လႊတ္ေတာ္ႏွစ္ရပ္ စုံညီအစည္းအေဝးက ဗုဒၶဘာသာကုိ ႏိုင္ငံေတာ္ဘာသာ အျဖစ္ ျပ႒ာန္း ခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ ဖဲြ႕စည္း အုပ္ခ်ဳပ္ပုံ အေျခခံ ဥပေဒ (တတိယ ျပင္ဆင္ခ်က္) အက္ ဥပေဒ၊ ၁၉၆၁ ခုႏွစ္၊ အက္ဥပေဒ အမွတ္ ၁၇ အရ ဗုဒၶဘာသာသည္ ႏုိင္ငံေတာ္ ဘာသာ ျဖစ္လာ ေသာ္လည္း လြတ္လပ္စြာ ကုိးကြယ္ခြင့္ ရရွိၿပီး ျဖစ္ေလရာ မည္သုိ႔မွ် ထူးျခားျခင္း မရွိေပ။ သို႔ေသာ္ ဗုဒၶဘာသာ မဟုတ္ေသာ အျခား ဘာသာဝင္မ်ားက လြတ္လပ္စြာ ကုိးကြယ္ ခြင့္ မရွိေတာ့ဟု ယူဆကာ ဆူပူအုံၾကြမႈမ်ား ျဖစ္ေပၚလာသည္။ ထုိအခ်ိန္က လက္နက္ကိုင္ အင္အား ၂၇ ေယာက္သာ ရွိေသးေသာ ေကအုိင္အုိ (Kachin Independence Organization) ကခ်င္ ေသာင္းက်န္းသူ အဖဲြ႕သည္ ဘာသာေရး လြတ္လပ္ခြင့္ မရွိ ဟူ၍ အ ေၾကာင္းျပ စည္း႐ုံးရာမွ ပုိမုိအင္အား ေတာင့္တင္းလာသည္။ တ႐ုတ္-ျမန္မာ နယ္နိမိတ္ စာခ်ဳပ္တြင္ ကခ်င္ျပည္နယ္မွ ဖီေမာ္၊ ေဂၚလန္၊ ကန္ဖန္ နယ္ေျမမ်ားအား တ႐ုတ္ နယ္နိမိတ္ အတြင္း ထည့္သြင္းေပး ရျခင္းကုိလည္း ကခ်င္ တုိင္းရင္းသား အမ်ား အျပားက ဆႏၵျပ ကန္႔ကြက္ ၾကသည္။

ၿငိမ္းခ်မ္းေရးေဆြးေႏြးပြဲ ပ်က္ျပားေသာအဖြဲ႕အစည္း

 ျပည္တြင္း ျငိမ္းခ်မ္းေရး ေဆြးေႏြးပြဲမ်ားမွာ ရန္ကုန္ တစ္ၿမိဳ႕တည္းတြင္သာ က်င္းပေနျခင္း မဟုတ္ဘဲ အခ်ဳိ႕ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားမွာ ဆိုင္ရာ ေဒသတြင္သာ ေဆြးေႏြးၾကျခင္း ျဖစ္သည္။ ဥပမာ အားျဖင့္ - ေက်ာ္ဇံရႊီး၏ ရခိုင္ ကြန္ျမဴနစ္ ပါတီႏွင့္ ေဆြးေႏြးပြဲ ျပဳလုပ္ရာတြင္ ငပလီ၌ ျပဳလုပ္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ ထို႔အတူပင္ ေကအိုင္ေအ (ေခၚ) ကခ်င္ ေသာင္းက်န္းသူ မ်ားႏွင့္လည္း မႏၲေလးၿမိဳ႕တြင္ ေဆြးေႏြးပြဲ က်င္းပခဲ့သည္။

၁၉၆၃ ခုႏွစ္ အစပိုင္းတြင္ ေကအိုင္ေအ မ်ားသည္ တပ္မဟာ (၁)ႏွင့္ တပ္ရင္း (၆) ရင္းကို ဖြဲ႕စည္းၿပီး ျဖစ္ၿပီး အင္အား ၁,ဝဝဝ ေက်ာ္အထိ တိုးတက္ေန ျပီျဖစ္သည္။  ၁၉၆၂ ခုႏွစ္တြင္ လား႐ိႈး- ကြတ္ခိုင္နယ္၌ အင္အား ၃ဝဝ နီးပါးခန္႔၊ ဗန္းေမာ္- ျမစ္ႀကီးနား နယ္ေျမ၌ အင္အား ၃၈ဝ ခန္႔ အထိသာ ရွိေသာ္လည္း ေနာက္ပိုင္းတြင္ ဗန္းေမာ္- စိန္လံု လမ္းႏွင့္ ဗန္းေမာ္-မန္ဝိန္းလမ္းတို႔ကို စိုးမိုးၿပီး ဧရာဝတီျမစ္ အေနာက္ ဘက္ကမ္းႏွင့္ ျမစ္ႀကီးနား အေရွ႕ေျမာက္၊ ဟူး ေကာင္း လြင္ျပင္တို႔ကို တိုးခ်ဲ႕စည္း႐ံုးရာမွ အင္အား တိုးတက္ လာခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။

၁၉၆၃ ခုႏွစ္၊ ဇြန္လ ၁၁ ရက္ေန႔တြင္ ေတာ္လွန္ေရး ေကာင္စီက ျပည္တြင္း ျငိမ္းခ်မ္းေရး အတြက္ ကမ္းလွမ္းခ်က္ကို ထုတ္ျပန္ေသာအခါ ေကအိုင္ေအမ်ားသည္ စာျဖင့္ဆက္သြယ္ ညိႇႏိႈင္း ၿပီးေနာက္ ေတာ္လွန္ေရး ေကာင္စီ၏ အစီအစဥ္ျဖင့္ ဗန္းေမာ္သို႔ ေရာက္ရွိလာ ၾက သည္။ ေကအိုင္ေအ ကိုယ္စားလွယ္ ေဇာ္ဒန္ႏွင့္ အဖြဲ႕သည္ ၁၉၆၃ ခုႏွစ္၊ ၾသဂုတ္လ ၃၁ ရက္ေန႔တြင္ ဗန္းေမာ္မွတစ္ဆင့္ မႏၲေလးသို႔ ေရာက္ရွိလာသည္။ ထို႔ေနာက္ စက္တင္ဘာလ ၁ ရက္ေန႔တြင္ တပ္မေတာ္မွ တပ္မဟာ (၇) တပ္မဟာမွဴးႏွင့္ ပဏာမ ေဆြးေႏြးပြဲ က်င္းပၿပီး စက္တင္ဘာလ ၇ ရက္ေန႔တြင္ ေတာ္လွန္ေရးေကာင္စီ၏ ကိုယ္စား အေနာက္ေျမာက္တိုင္း၊ တိုင္းမွဴးႏွင့္ ထပ္မံ ေဆြးေႏြးခဲ့သည္။

တိုင္းမွဴးႏွင့္ေဆြးေႏြးစဥ္ ေဇာ္ဒန္ႏွင့္ ကိုယ္စားလွယ္အဖြဲ႕က ေအာက္ပါအခ်က္မ်ားကို ေတာင္းဆိုခဲ့ သည္-              

ျပည္ေထာင္စုအတြင္းရွိ လူမ်ဳိးအသီးသီးအား လြတ္လပ္ခြင့္ႏွင့္ ကိုယ္ပိုင္ျပ႒ာန္းခြင့္ ကိုေပးအပ္ ရန္၊  မိမိတို႔ လူမ်ဳိးမ်ား၏ သေဘာအရ ခြဲထြက္ လိုသူမ်ားအား ခြဲထြက္ခြင့္ ေပးရန္။

ကခ်င္ ျပည္နယ္ႏွင့္ ပတ္သက္၍ ကခ်င္ ျပည္သူျပည္သားမ်ား လက္နက္ကိုင္ ေတာ္လွန္ ေန ျခင္း၏ အဓိက ရည္ရြယ္ခ်က္ ပန္းတိုင္ျဖစ္သည့္ လံုးဝလြတ္လပ္ေသာ အခ်ဳပ္အျခာ အာဏာ ပိုင္ သီးျခား ကခ်င္ျပည္နယ္ ထူေထာင္ရန္။

ဤကဲ့သို႔ ျပည္ေထာင္စု အတြင္းမွ ကခ်င္ျပည္နယ္ ခြဲထြက္သြားသည္ကို  ႏွစ္ဦးသေဘာတူ လက္မွတ္ ေရးထိုးၿပီး သည့္ေန႔ မွစ၍ ကခ်င္ျပည္နယ္ႏွင့္ ဗမာျပည္သည္ ေအာက္ပါ ထာဝရ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးမူ ငါးခ်က္ကို အေျခခံထား၍ ႏွစ္ျပည္ေထာင္ ဆက္ဆံသြားေရးကို ႏွစ္ဦးသေဘာ တူ လက္မွတ္ေရးထိုးရန္-

တစ္ဦး၏ နယ္ေျမ တည္တံ့ေရးႏွင့္ အခ်ဳပ္အျခာ အာဏာပိုင္ဆိုင္ေရးကို တစ္ဦး က ေလး စားေရး။

တစ္ဦးကိုတစ္ဦး မက်ဴးေက်ာ္ေရး။

တစ္ဦး၏ျပည္တြင္းေရးရာတြင္ တစ္ဦးကဝင္မစြက္ေရး။

တူညီစြာႏွင့္ ႏွစ္ဦးႏွစ္ဖက္အက်ဳိးရွိစြာ ဆက္ဆံေရး။

ၿငိမ္းခ်မ္းစြာအတူယွဥ္တြဲေနထိုင္ေရး။

 ေကအိုင္ေအ မ်ား၏ ေတာင္းဆိုခ်က္မ်ားမွာ လံုးဝ ခြဲထြက္ေရး ပင္ျဖစ္ၿပီး ယင္းတို႔ ဘက္က လိုက္ေလ်ာမႈဟူ၍ တစ္စံုတစ္ရာမွ်ပင္ မရွိခဲ့ေပ။ ထို႔အျပင္ ေဆြးေႏြးပြဲ ျပဳလုပ္ေနစဥ္အတြင္း  ေကအိုင္ေအ ထိပ္သီးေခါင္းေဆာင္ တစ္ဦးျဖစ္သည့္ ေဇာ္တူးသည္ ဗန္းေမာ္မွ ကာမိုင္း ျမိဳ႕ နယ္အတြင္း ဝင္ေရာက္ကာ ေက်းရြာ အားလံုး လိုလိုကို စည္း႐ံုးစိုးမိုး ထားခဲ့သည္။ ေဆြးေႏြးပြဲ ပ်က္ျပားသြားသည္ႏွင့္ ေကအိုင္ေအ မ်ားသည္ လူ၊ လက္နက္၊ ခဲယမ္းမ်ားကို အျပင္းအထန္ စုေဆာင္းရာ ၁၉၆၃ ခုႏွစ္ကုန္တြင္ အင္အား ၂,ဝဝဝ ေက်ာ္ခန္႔အထိ တိုးတက္လာသည္။

ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမည္။

ျမစ္ဆံု Media Group မွကူးယူေဖာ္ျပပါသည္။#BurmaDemocracy

No comments:

Post a Comment

မ်ားမ်ားေရးေပးပါ ေဝဖန္ေပးၾကပါ။ မိတ္ေဆြတုိ႔၏ ေ၀ဖန္စကားလံုးသည္ ကၽြန္႔ေတာ့္အတြက္ နည္းလမ္းေကာင္းမ်ားျဖစ္ပါသည္။